Hidangan minum petang yang enak lagi menjimatkan

Kali ini saya ingin berkongsi tentang juadah minum petang saya yang sangat menyelerakan dan menjimatkan. Enak sungguh dimakan ketika perut sedang lapar ditambah lagi dengan suasana petang yang mendamaikan. Perghhh...

Petang tadi, saya telah pergi ke sebuah kedai bakeri yang menjual beraneka jenis roti yang benar-benar menguji keimanan dan meransang nafsu makan saya. Nama kedai itu ialah Fook Yuen Bakery Cafe yang terletak berhadapan dengan terminal feri Labuan. Apa yang membuatkan saya tertarik untuk membeli di sana ialah selepas jam 6 petang, mereka akan memberi diskaun 50% untuk semua jenis roti yang terdapat di sana. Selalunya, dekat jam 7 malam, semua roti akan habis dibeli oleh kaki-kaki roti diskaun seperti saya ini. Jadi, siapa cepat dialah yang dapat.

Saya telah membeli 2 biji burger berharga RM 1.50 sebiji selepas diskaun yang mana harga asalnya ialah RM 3.00 sebiji. Lebih murah daripada burger Ramly yang di jual di gerai-gerai di tepi jalan.

Nampak enak bukan?

Kemudian, saya membeli sebiji roti panjang yang berharga RM 1.20 selepas diskaun. Harga asalnya ialah RM 2.40. Sedap roti panjang ni.

Rasa keju dan gula seimbang dalam roti ini 

Selain itu, saya telah membeli 5 biji roti yang sama harganya iaitu dua biji Chocolate Cheese Bun, dua biji Chocolate Bun dan sebiji Chesee Bun. Harganya Cuma RM 1.10 sebiji selepas diskaun. Manakala, harga asalnya ialah RM 2.20. Antara banyak-banyak roti yang saya beli, Chocolate Cheese Bun merupakan roti kegemaran saya kerana didalamnya terdapat keju dan coklat yang sangat padat. Jujur saya katakan, ianya memang tersangat enak. Kesedapannya membuatkan saya berada di awang-awangan.

Chocolate Cheese Bun kegemaran saya

Nampak coklat dan keju bersatu di dalamnya?

Chocolate bun yang tidak kurang enaknya

Cheese Egg Bun. Yang kuning di tengah tu ialah telur.

Saya kurang gemar minum minuman panas pada waktu petang. Kalau time sarapan memang wajib ada segelas minuman panas seperti milo ataupun susu supaya sentiasa kekal bertenaga. Tidaklah lemah semacam sebelum tengahari. Oleh itu, saya telah membeli sebotol minuman Mountain Dew yang berharga RM 2.50 untuk digandingkan bersama roti-roti yang baru dibeli itu. Such a perfect combination!


Demikianlah, hidangan minum petang saya yang sangat sedapppppppp. Nampak kesedapannya di situ sehingga saya memanjangkan huruf ‘P’ itu. Sudahlah enak menjilat kuku, jimat lagi. Kos keseluruhan termasuk minuman cuma berjumlah RM 12.20 berbanding harga sebelum roti-roti tu didiskaunkan iaitu sebanyak RM 21.90. Nampak penjimatan hebat di situ?
                              
Sehubungan dengan itu, kita perlu pandai mencari tempat yang menjual makanan murah tetapi sedap dan bersih. Senang sahaja untuk berjimat asalkan kena dengan caranya.

Terima kasih kerana sudi membaca

0 comments