Keindahan pantai yang menenangkan jiwa



Kelmarin ialah cuti umum sempena Hari Wesak. Saya bangun sedikit awal dari hari-hari biasa disebabkan anak-anak anjing peliharaan kami mula menyalak. Thank you puppies. Grrrr... Kemudian, saya melepaskan mereka dari sangkar dan membiarkan mereka bercanda mesra di halaman belakang rumah sambil membersihkan kandang mereka. Selepas itu, kami memberi mereka makan dan minum. Selesai sahaja semua itu, saya pun mandi untuk menyegarkan badan di pagi hari.

Selesai mandi dan minum pagi, saya berbaring di atas katil sambil menonton television, kemudian pergi ke tandas, baring, melayari internet, baring, minum, baring semula dan tidur. Itulah aktiviti saya. Uwahhhh. Bosannya saya pada ketika itu.

Tiba-tiba, saya mendapat mesej daripada Denny.

"Van, kamu free hari ini? Jom kita ke pantai? Saya akan datang menjemput kamu sekarang"

Oh, Denny. Terima kasih kerana menyelamatkan saya daripada badai kebosanan. Puitis sungguh ayat saya ini.

*     *     *

Sesampai sahaja di pantai, kami pun menuju ke tepian air. Syukur air laut pada ketika itu surut dan tohor. Sungguh indah dan tenang suasana pantai pada ketika itu walaupun dengan kehadiran pengunjung yang agak ramai. Dengan pantainya yang luas terbentang, air membiru, pasirnya yang putih serta air lautnya yang suam-suam kuku. Sangat sempurna untuk beriadah. Perfecto! Hilang segala stres dan masalah.

Oleh kerana air laut yang surut pada ketika itu, kami dapat turun ke dalam air sehingga 500 meter dari pantai. Kami mula menjelajah kawasan tersebut. Banyak hidupan laut yang dapat kami lihat di sini. Semua yang kami pernah tonton dalam Discovery Channel ada di depan mata. Antaranya, landak laut, sea anemon, tapak sulaiman, ketam, ikan dan batu karang. Excited sungguh Denny kerana dia memang minat dengan benda-benda seperti itu.


Tapak Sulaiman sedang mengawan

Denny sedang mencari sesuatu


Landak Laut. Cantik tetapi menggerunkan

Sea Anemon

Eh, anak siapakah ini?

Ketam Suri atau Ketam Bunga. Lembut sangat ketam ni. Sukar untuk didapati

...dan Mr. Crabs

Setelah berjam-jam di tepi pantai meneroka hidupan laut, kami pun membersihkan kaki dan tangan di tandas awam dan kemudian pulang ke rumah.

Memang sempurna sekali ciptaan Tuhan. Tiada cacat celanya. Keindahan pantai pada petang itu sangat mendamaikan jiwa. Pantai dan ketenangan memang tidak dapat dipisahkan. Begitu juga dengan diri kita dan Pencipta.

Jumpa lagi. Shalom.


Terima kasih kerana membaca

0 comments