Pentingnya membersihkan bahagian atas tin minuman sebelum minum

Entri pada kali ini sangat penting iaitu tentang perlunya untuk membersihkan bahagian atas tin minuman sebelum minum. Tidak kiralah kita menggunakan straw atau tidak. Kita boleh menggunakan tisu, sapu tangan, cuci dengan air atau pun menggunakan baju kita sendiri. Tetapi, pastikan benda yang kita gunakan untuk lap itu bersih ya. Kalau boleh, saya sarankan anda semua untuk beli minuman dalam botol. Lebih selamat.

Cuci dahulu sebelum minum. Okey?

Mengapakah saya tekankan tentang perkara ini? Ini kerana ianya berkaitan tentang soal kesihatan. Pernahkah kamu mendengar tentang kencing tikus? Kencing tikus adalah sangat sangat tersangat  berbahaya kepada kita dan boleh mengakibatkan kematian jika lambat dirawat. Nampak betapa bahayanya kencing tikus ni sehingga saya men-triple-kan perkataan SANGAT itu?

Minum air tin dengan meneguk begitu sahaja tanpa dibersihkan terlebih dahulu ialah sesuatu yang sangat berbahaya. Tahukah anda bahawa stok tin minuman yang disimpan di dalam stor 'mungkin' pernah dilalui atau terkena kencing tikus. Kita sudah sedia maklum yang tikus-tikus ini tidak mempunyai tandas. Terpaksalah mereka membuang air di merata-rata tempat mengikut suka mereka. Dan salah satu tempat yang sesuai untuk mereka 'melepas' ialah di atas stok-stok tin minuman ini. Bayangkan betapa jijiknya itu?

Adakah kamu yang melakukannya?!

Mungkin sesetengah daripada kita beranggapan bahawa lecehnya nak bersihkan lagi tin minuman bla,bla,bla... Namun, ingat! Berleceh-leceh dahulu, bersenang-senang kemudian. Bayangkan jika tin minuman itu sudah dikencing oleh tikus dan kita meminumnya begitu sahaja. Saya tidak mahu membayangkan apa yang akan terjadi seterusnya. Minta dijauhkan.

Kesimpulannya, beringat sebelum kena. Saya sudah ingatkan betapa pentingnya membersihkan tin minuman sebelum minum. Terpulang kepada anda untuk ikut atau tidak. Okey, disebabkan saya prihatin tentang perkara ini, dengan ini saya perintahkan kepada kamu semua untuk BERSIHKAN DAHULU TIN MINUMAN SEBELUM MINUM. Sekian.

Terima kasih kerana membaca

0 comments