Kisah tentang ibubapa dan ayam

Teringat cerita yang pernah saya baca di internet. Kisah yang mana seorang anak gadis lupa diri setelah melanjutkan pelajaran di sebuah institusi terkemuka. Di sanalah dia berpeleseran dengan pemuda kota, bercumbu dan keluar malam balik pagi. Walhal, dia berasal dari keluarga yang miskin. Ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Sepatutnya, dia bersyukur dan menggunakan peluang belajar di universiti untuk mengubah kehidupan keluarganya. Kasihan sungguh ibubapanya yang mengharapkan anaknya pulang dengan segenggam sijil namun sebaliknya yang berlaku.

Berbalik kepada tajuk di atas, kita sebagai anak haruslah mengutamakan ibubapa dari segenap segi. Tidak kiralah dari segi kewangan, kasih sayang, kebahagiaan dan sebagainya. Contohnya, apabila kita sudah berjaya, kita haruslah memberikan sedikit wang pendapatan kepada ibubapa kita di kampung walaupun mereka tidak pernah meminta. Tidak kiralah RM100 ataupun kurang daripada itu. Ibubapa kita akan tetap bersyukur kerana itu menandakan yang kita masih ingat kepada mereka.

Apa yang dapat saya lihat ialah anak-anak muda sekarang lebih mengutamakan pasangan mereka daripada ibubapa masing-masing. Mereka lebih patuh kepada arahan pasangan daripada ibubapa. Mereka berbelanja lebih untuk pasangan daripada ibubapa. Mereka cinta kepada pasangan lebih daripada ibubapa. Saya faham perasaan bercinta ini. Dunia akan terasa indah, hidup lebih bersemangat dan perasaan lebih ceria. Tetapi, ingatlah yang cinta kita terhadap pasangan baru bermula beberapa tahun sedangkan cinta kita terhadap ibubapa sudah bermula sejak kita masih dalam kandungan. Secara logiknya, tentulah cinta yang yang sudah lama berbunga harus diutamakan berbanding yang baru berputik.

Kadang-kadang, segelintir anak yang telah berjaya tanpa mereka sedari mula menunjukkan sikap yang kurang adab kepada ibubapa. Mungkin mereka merasakan yang mereka berkuasa setelah mempunyai kerja, wang dan hidup sendiri. Misalnya, apabila ibubapa bertanya, mereka menjawab acuh tidak acuh sahaja. Malah, mereka akan menjawab dengan kasar apabila disoal berulang kali oleh ibubapa. Jika mereka marah, mereka akan keluar dari rumah dan tidak akan pulang bertahun-tahun. Wujudkah anak seperti itu? Mungkin ada. Mungkin tiada.

Saya teringin benar menjadi anak yang berbakti dan berguna kepada kedua ibubapa apabila saya bekerja kelak. Saya ingin membahagiakan kedua orang tua saya dengan memberikan kesenangan hidup kepada mereka. Amin.

Sebenarnya, idea untuk menulis entri ini tercetus apabila saya melihat seekor anak ayam duduk diatas ibunya meminta perlindungan. Situasi itu membuatkan perasaan saya tersentuh. Secara automatik saya teringat kepada mummy dan daddy saya.



Kesimpulannya, ingatlah bahawa ibubapa adalah segala-galanya bagi kita sebagai seorang anak. Utamakan mereka selagi kita masih mempunyai mereka di dunia ini.

Terima kasih kerana membaca

0 comments