Pisang goreng plastik

Hari tu saya pergi ke pasar malam meninjau-ninjau apa yang perlu dibeli. Ke hulu dan ke hilir. Setelah berpusing-pusing melihat apa yang di jual, saya pun pergi ke bahagian gerai-gerai yang menjual beraneka jenis makanan. Ada sayap panggang, kuih-muih, nasi campur, minuman dan sebagainya. Membuak-buak nafsu makan saya terus.

Saya pun berhenti di gerai yang menjual pelbagai jenis kuih-muih. Sambil memilih apa yang berkenan dihati, tiba-tiba saya terlihat pisang goreng. Sudah sejuk namun kelihatan rangup. Nampak budak-budak makan pisang goreng itu kedengaran kerangupannya. Serta merta pisang goreng cancel dalam list saya. Setelah membayar harga kuih yang dipilih, saya pun pulang ke rumah.

Pisang goreng yang sudah sejuk namun masih rangup. Hmmm…tentu anda hairan bukan? Sebenarnya, itulah taktik yang telah lama digunakan oleh segelintir peniaga yang inginkan keuntungan lebih sejak dari dulu lagi. Mengapa saya berkata begitu? Sebenarnya, mereka menggunakan plastik untuk menjadikan pisang goreng itu kekal rangup walaupun sudah sejuk.

Apa yang mereka buat ialah pertama sekali mereka memanaskan minyak di dalam kuali. Setelah panas, mereka mengambil straw minuman dalam kuantiti yang banyak dan memasukkan ke dalam minyak dengan tujuan untuk mencairkannya. Kemudian, mereka pun menggoreng pisang seperti biasa dengan menggunakan minyak yang mengandungi straw minuman yang sudah dicairkan itu.

Jadi berhati-hati apabila membeli goreng pisang. By the way, bukan semua peniaga goreng pisang yang begitu ya. Hanya SEGELINTIR sahaja.

Saya ialah penggemar pisang goreng.

Terima kasih kerana membaca

0 comments