Pengalaman menjadi finalis Pertandingan Bintang P. Ramlee dan pasangan Zon Sabah 2014

Hai semua. Apa khabar? Semoga sihat hendaknya. Hari ini saya ingin bercerita tentang pengalaman saya menyertai pertandingan nyanyian lagu-lagu daripada Seniman Agung kita, Tan Sri P. Ramlee. Hari tu saya telah mengikuti ujibakat di Kompleks RTM Kota Kinabalu, Sabah. Itupun sekadar suka-suka saja. Tup, tup…dapat pula menjadi 10 orang finalis bagi seluruh Sabah. 5 orang lelaki dan 5 orang wanita dipilih daripada beratus penyertaan. Boleh bayangkan perasaan excited saya ni. Wink wink. Tidak sangka pula saya antara yang terbaik daripada beratus penyertaan tu. Hew…hew… Jom baca pengalaman saya ni…

Hari pertama (19 Ogos 2014)
Semua finalis disuruh berkumpul di Kompleks RTM Sabah untuk sesi taklimat. Sebelum tiba di sana, perasaan saya bercampur baur. Gemuruh, gelisah, gementar dan macam-macam perasaan lagi berpusing-pusing di minda saya. Fikir lagi bagaimana untuk sesuaikan diri dengan para peserta nanti. Setibanya di sana, semua perasaan tu hilang. Peserta-pesertanya semuanya ramah dan mesra. Walaupun mereka lebih tua daripada saya, tetapi perangai mereka masih muda. Macam saya. Kuat main! Hahaha…

Kemudian, kami diberi taklimat dan penerangan tentang keseluruhan perjalanan pertandingan. Ketika itu jugalah sesi suai kenal diadakan. Sekejap sahaja kami mesra. Macam sudah lama kenal. Selepas segala taklimat, kami dibawa ke hotel Tang Dynasty Wawasan Plaza, Kota Kinabalu untuk check-in. Kami ditaja tidur di hotel sepanjang pertandingan ini. Saya sebilik dengan dua orang peserta iaitu abang Musrah dan Shazmi. Memang cool mereka dua ni. Ada saja yang lucu.

Selepas rehat beberapa jam, kami bersedia di lobi hotel kira-kira jam 7 malam kerana jam 8 nanti ada latihan bersama Kombo RTM di Dewan Bahasa dan Pustaka yang juga merupakan venue pertandingan. Sampai saja bas, kami pun menuju ke dewan. Para pemuzik masih lagi set-up peralatan muzik. Segala wayar masih bertaburan di lantai. Yalah, sudah namanya Kombo, mestilah set-up peralatan tu lama sikit. Kan, kan… Kemudian, kami check key suara masing-masing dan berlatih sekejap. Selepas itu, jam 11 malam, kami pun pulang ke hotel.

Hari Kedua (20 Ogos 2014)
Jam 7 pagi kami sudah siap di lobi. Sebelum tu, kami bersarapan pagi dulu di restoran hotel. Owh, did I mention it’s free?...hehe… Kami diberi kupon breakfast for free sepanjang pertandingan ni. Syukurlah juga. Save bajet untuk pelajar macam saya ni. Sedap-sedap belaka makanannya. Yang paling saya suka ialah kentang lecek dicampur dengan cheese. Pergkhh!! Nyaman. Sampai sahaja bas, kami pun menuju ke Kompleks RTM Sabah untuk sidang media. First time ya saya ada sidang media. Time sidang media tu, kami memperkenalkan diri kepada para wartawan. Kemudian, setiap finalis akan membuat persembahan secara singkat. Just untuk bagi aura. Memang terujalah masa tu. Berlagak jadi artis sebentar. Kihkih…

Selesai sahaja sidang media, kami merehatkan diri sebentar dan berkumpul kembali di lobi kerana jam 2 petang, kami ada latihan bersama pemuzik di dewan. Latihan itu tamat pada jam 5 petang. Fuhh, memang penat. Yang penatnya lagi, jam 7 malam nanti latihan akan bersambung. Balik saja hotel, saya baring sekejap untuk setengah jam (pun jadilah), bangun, mandi dan bersedia di lobi hotel. Bas sampai pada jam 7 malam dan bergerak ke dewan. Latihan pada malam tu berakhir pada jam 11 malam. Memang semua peserta sangat berbakat dan berpengalaman. Menambahkan gementar lagi pada diriku ini. Selesai saja latihan, kami balik ke hotel. Sampai saja di hotel, kami tidak terus ke bilik tetapi singgah di restoran mamak makan roti canai...hihihi… Ramai-ramai lepak di kedai mamak memang best.

Antara gambar-gambar hari kedua

Peserta lelaki

Bersama abang yang banyak beri tunjuk ajar

Kami peserta paling muda

Sidang media





Abang guitaris

Penerbit Encik Sonny

Kaki selfie...hahaha

Testing...testing...




Inilah roomate saya

Hari ketiga (21 Ogos 2014)
Hari ini saya bangun awal sikit kerana saya mahu luangkan lebih banyak masa di restoran sebab kelmarin baru dua suap nasi lemak, bas telah pun sampai. So, today is a revenge day. Banyak makanan saya hentam. Nasi goreng, mee goreng, telur setengah masak, kentang lenyek, choco crunch dan susu...hahaha… Tak perlu risau, makan banyak pun badan tidak akan naik *sigh*. Selepas bersarapan, kami menaiki bas menuju ke dewan. Hari ini kami ada Siaran Langsung Expresi Kombo melalui Sabah FM. Kami perlu menyanyi secara live di radio bersama Kombo RTM. Ini merupakan pertama kali suara saya berkumandang secara live di radio. Takut! Ada dua lagu perlu kami nyanyi iaitu secara solo dan duet. Pasangan duet saya ialah kak Misbariah. Kakak yang sporting gitu ya. Kaki selfie...hahaha... Memang merdu suara kak Mis. Lagu solo saya ialah ‘Engkau Laksana Bulan’ manakala lagu duet ialah ‘Aci Aci Buka Pintu’. Syukurlah semuanya berjalan dengan lancar walaupun tidaklah lancar sangat.

Selepas siaran langsung, kami rehat untuk makan tengahari di dewan. Sambil rehat sambil selfie. Ya, itulah kami. *sambil tutup mata dan tunduk ala-ala princess*. Kak Sarinah dan Kak Yanti adalah punca selfie. Tidak lupa juga Kak Mis. Jam 1 petang  kemudiannya, latihan diteruskan sehingga jam 5 petang. Siap saja latihan, kami balik ke hotel untuk rehat sepuas hati kerana jam 8 malam nanti akan ada raptai pertama.

Setelah rehat selama berapa jam, eh, silap…beberapa minit. *sebab waktu untuk tidur tu digunakan untuk jalan-jalan cari makan…huhu*, kami pun bersiap dan menunggu di lobi hotel kerana bas akan sampai pada jam 7 malam. Sampai saja bas, kami pun menuju ke dewan. Time raptai tu, kami masing-masing berbincang dengan pengurus pentas tentang props yang akan kami bawa semasa pertandingan nanti. Apa yang saya minta ialah lampu spotlight ala-ala bulan dan juga sebuah lampu untuk spot saya seorang. Saya juga minta pentas digelapkan. So, time pertandingan nanti, cuma ada saya dan bulan. Sebab lagu saya ialah ‘Engkau Laksana Bulan’...hehehe…kreatif tak? Selepas bincang punya bincang dan sedikit raptai, kami pun bersurai balik menuju ke hotel. Perlu rehat banyak malam ni kerana esoknya ialah hari yang paling sibuk saya jangkakan.

Antara gambar-gambar hari ketiga


Say cheese!

Tunjuk apa tu kak?

Peserta kembar

Kreatif


Bersambung…

Terima kasih kerana membaca

0 comments