Tuhan sentiasa membantu

Hai. Saya baru saja balik dari Kota Kinabalu sebab saya mencari bilik sewa di sana. Pihak hostel tak bagi kemudahan sebab kononnya pelajar lelaki semester lalu buat hal. Jadi, kesannya kami yang tanggung. Huh! Bayangkan perkara macam tu pun ada. Tapi, tak tahu pula kesahihan berita ni. Kalau ya, geramlah juga. Terpaksalah menyewa bilik sewa untuk dijadikan tempat berteduh kasih. Harap-harap rayuan untuk tinggal hostel berjaya. Dapat juga jimat duit untuk survive semester ni. Tak nak ikat perut lagi. Tak nak. Tak nak.

‘Tuhan sentiasa membantu. Ya, memang benar. Tuhan sentiasa ada di sisi kita bila-bila masa dan di mana saja kita berada tanpa kita sedari. Walau kita jahat dan berdosa sekalipun, Tuhan tetap ada untuk kita. Tidak pernah sesaat meninggalkan umatnya.’ – Vander, 2014

Kenapa saya berbicara tentang perkara ini? Dan apa kaitannya dengan hal mencari bilik sewa menyewa ni?

Begini ceritanya…

Hari ini saya bangun awal sebab saya nak ke Kota Kinabalu untuk mencari bilik sewa. Sebenarnya, kuliah sudah pun bermula minggu ni tapi saya tak datang kelas sebab hal inilah. The reason why I tak pergi cari bilik sewa awal-awal sebab tak ada duit. Kelmarin baru ada bajet. Saya ke sana ikut bas ekspres milik syarikat pengangkutan Tung Ma. Promosi kejap.

Tiket bas

Saya berharap sangat yang pencarian bilik sewa pada hari ini berjalan dengan lancar. Sebabnya;

Pertama, bulan ni musim hujan. Sejak semenjak dua menjak ini, hujan turun saja setiap hari membasahi bumi.

Kedua, saya seorang diri di Kota Kinabalu time pencarian  bilik sewa ni. Tak ada orang nak jadi driver hantar saya ke sana sebab masing-masing sibuk dengan kerja. Terpaksalah saya bergantung dengan pengangkutan awam. So, kalau hujan, memang kelam-kabut jadinya.

Ketiga, jika tiada bilik sewa di tempat yang saya sudah target nak cari, habislah. Perkara ni yang paling saya takuti dari terjadi sebab kalau tiada bilik sewa, tiadalah tempat tinggal. Kalau tiada tempat tinggal, tak dapatlah datang kuliah. Tak datang kuliah, habislah saya kena marah oleh lecturer. Fuhhh, minta dijauhkan semua andaian ini.

Oleh itu, sebelum saya memulakan perjalanan, saya minta dan berdoa kepada Tuhan supaya lancarkanlah perjalanan saya ini. Lancarkan pencarian bilik sewa dan lindungilah saya sepanjang hari ini.

Dan Tuhan mendengar doa saya.

Pertama, tiada hujan dan cuaca hari ni panas terik. Hujan cuma turun apabila saya sampai di Keningau pulang ke rumah. Itupun hujan gerimis.

Kedua, tiada hujan bermakna senang untuk saya bergerak ke sana ke mari dengan berjalan kaki. Tak perlu kereta pun. Naik bas awam pun cukup okey sudah.

Ketiga, sampai saja di lokasi, saya terus jumpa bilik sewa dan bilik itu teramatlah selesa.

Syukur.

Terima kasih Tuhan.

Penghilang dahaga sewaktu dalam bas.

Twister pun nak interframe juga.

Terima kasih kerana membaca

0 comments