Mesin basuh di hostel

Hai semua!

Semalam saya dapat mengunakan mesin basuh untuk mencuci kain dengan selesa dan tenang tanpa perlu berebut-rebut dengan penghuni hostel yang lain. Ramai penghuni hostel pulang ke kampung halaman masing-masing sebab cuti Tahun Baru Cina. Saya? Saya tak pulang sebab tambang bas mahal. Nantilah habis semester baru saya pulang ke kampung. Tapi…sobs…sobs…sobs… saya memang rindu dengan rumah, rindu dengan tilam, rindu dengan masakan emak dan semuanya tentang rumah *sambil lap air mata dengan tisu*.

Berbalik kepada tajuk di atas. Mesin basuh di hostel. Pertama kali menjejakkan kaki di hostel ni (time tu masih lagi bergelar freshie), saya tak pernah menggunakan mesin basuh sebab saya tak tahu bagaimana untuk menggunakannya. Kenapa? Sebab di rumah kami tak ada mesin basuh. Cuci guna tangan saja. Jadi, rutin tu berterusan di hostel - mencuci kain dengan mengunakan tangan. Lagipun, kalau guna mesin basuh di hostel kena bayar RM 2.50 untuk 70 minit satu sesi. So, saya boleh berjimat.

Mesin basuh hostel

Tempat untuk masukkan duit

Semester 2 barulah saya mula berjinak-jinak menggunakan mesin basuh sebab masa tak cukup untuk cuci kain guna tangan. Assignment dan kelas yang kadang-kadang berlarutan sehingga malam menyebabkan saya penat untuk mencuci kain. Jadi, nak tak nak, terpaksalah menggunakan mesin basuh. Dari situlah saya terus setia menggunakan mesin basuh hostel ini.

Apa yang saya suka tentang mesin basuh di hostel ialah ianya automatik. Tak perlu lagi nak tunggu untuk spin dan sebagainya. Ada tak hostel yang masih menggunakan mesin basuh manual? Anyone?

Automatic washing machine

Lagi satu, saya suka dengan bunyi alarm yang kuat dari mesin basuh hostel apabila kain siap dicuci. Sangat kuat sampai satu atau dua aras boleh dengar. It make you alert.

Perkara yang saya tidak suka apabila menggunakan mesin basuh hostel ni?

Pertama, saya sentiasa curios dengan hygiene mesin basuh hostel. Sebab ramai penghuni hostel menggunakan mesin basuh yang sama. Kita tak tahu tahap kebersihan mereka. Lagipun, saya ni jenis orang yang sangat menjaga kebersihan. Jadi, it’s normal bila perasaan was-was tu bermain di minda. Betul tak?

Kedua, saya tak suka bila ada orang menunggu di belakang, I mean di sebelah bila time kita nak punggah kain yang sudah siap dicuci dari mesin basuh. I was like, hello… tak boleh sabar? Buat saya rasa uncomfortable.

Ketiga, kain orang yang sudah siap tidak diambil dari mesin. Satu jam boleh terima. Kalau berjam-jam kain masih lagi terperap dalam mesin? Silap haribulan boleh buat naga terbangun dari tidur . Dia ingat mesin basuh tu bapa dia punya? Selalunya kalau hal macam ni berlaku, kain tu dikeluarkan oleh pengguna yang seterusnya dan diletakkan di atas sinki. Tindakan yang bijak. Nasib baik saya belum pernah mengalami situasi ini.

Jadi, kepada penghuni hostel, mesti banyak perkara yang kamu suka atau tidak tentang menggunakan mesin basuh di hostel masing-masing kan. Kalau nak kongsikan cerita, boleh komen di bawah. Saya pasti akan membacanya.

Terima kasih kerana membaca

0 comments