Cerita seorang lepasan universiti

Hai semua!

Apa khabar anda semua?

Hari ni barulah saya dapat berblog seperti biasa kerana saya sudah menamatkan pengajian pada jumaat yang lalu. Secara rasminya, saya bergelar sebagai seorang lepasan. Puji Tuhan. Jadi, sekarang banyak masa terluang.

Sebelum nak elaborate panjang-panjang, saya nak memperkenalkan dahulu rakan-rakan sekelas saya yang gorgeous-gorgeous belaka.

Gambar diambil selepas last paper

Sungguh banyak kenangan suka dan duka yang saya perolehi sebanyak tempoh pengajian. Ada yang buat hati gembira dan ada juga yang membuatkan hati ini ingin menangis. Namun, semuanya ditempuhi dengan penuh kesabaran. Apa yang menjadi pegangan untuk saya berjaya ialah selalu ingat kepada keluarga dan juga Tuhan.

Saya selalu berusaha sedaya upaya, mengerah keringat, fizikal dan mental untuk mendapat keputusan yang terbaik pada setiap kali peperiksaan. Kadangkala, soal kesihatan diletakkan ke tepi. Tetapi syukurlah kerana walaupun saya mengamalkan konsep study hard (unhealthy actually, tapi kalau mampu, boleh diamalkan), saya sentiasa dianugerahkan kesihatan yang baik berkat segala doa kepada Nya. Ini kerana saya nak yang terbaik untuk diri saya dan keluarga saya. Saya selalu ingat tujuan sebenar saya berada di universiti. Bukan untuk bermain dan bercanda ria tetapi untuk masa depan yang terbaik.

Saya ingat lagi ketika pertama kali saya melangkah masuk ke universiti, rasa rindu terhadap keluarga sangat membuak-buak. Setiap malam sebelum tidur rasa macam nak menangis. Tetapi, saya ketepikan semua itu dan tanamkan tekad untuk membuat yang terbaik sehingga akhir pengajian. Dan syukur kepada Tuhan, saya berjaya mengekalkan matlamat saya itu sehinggalah sekarang dengan mendapat keputusan yang cemerlang pada setiap semester.

Sudah tentu ketika masuk ke universiti, hal yang perlu dibimbangkan ialah soal kawan. Persoalan sentiasa bermain dalam minda  saya, siapakah kawan saya sepanjang berada di sini? Saya berharap agar saya dapat diketemukan dengan kawan yang terbaik yang memahami. Bukan hanya kawan yang berjumpa di tepi jalan, kafe dan tandas, barulah berbual mesra. Tapi, saya nak kawan yang benar-benar memahami diri saya ini yang agak complicated. Kadang-kadang ada orang cakap yang saya ni is a perfectionist

Maksud perfectionist di sini ialah seperti kalau nak susun kasut mesti rapi dan teratur. Kalau tak hati rasa tak senang. Contoh lain, bila pilih barang untuk projek kelas, mesti pilih barang-barang yang nampak elok saja. Kalau packaging ada kusut, then cari packaging yang cantik (walaupun dalamnya semuanya sama) sampai dapat. Faham tak maksud perfectionist di sini? *agak berterabur explaination saya di sini ya*

Okey, tak ada kaitan. Move on.

Then, say hi to Bryan Gesan George because he is my good bestfriend sepanjang berada di universiti. Ask him how complicated I am…haha… Memang kawan yang sporting, full of sense of humor dan bijak. Semoga persahabatan kami berkekalan bukan saja dalam universiti, tetapi juga di luar. Okey, enough. Nanti saya emotional…haha…

With le Nauruan - yang pakai kaca mata itulah si Bryan

Kepada rakan-rakan sekelas saya, BM111A1, saya ingin membuat satu pengakuan. Mula-mula, ketika saya satu group dengan anda semua, saya rasa seronok. Namun, semester kedua, saya rasa agak tidak selesa sebab saya dapat detect rasa berpuak-puak dalam kelas kita. Sebab sebelah sana ada group sendiri, di penjuru sini ada group lain. Masing-masing seolah-olah membuat hal sendiri. Agak tidak bersatu. Kemudian, muncul beberapa isu yang hampir membawa kepada pergaduhan antara sesama. Itu membuatkan saya ingin pindah group. Nasib baiklah ada yang menghalang saya.

Namun, semua itu berubah sama sekali ketika di semester 4. Ketika itu, semuanya sudah bersatu sebagai one united group. Best sebab masing-masing sudah kenal antara satu sama lain. Masing-masing boleh bergurau tanpa ada rasa terguris di hati. Kalau ada, mungkin sedikit. Dan sampailah sekarang, saya rasa bertuah sebab dapat satu kelas dengan kamu semua group BM1116A1. The best group among the best! Good luck and do your best for your future guys! See you when I see u.

I miss you guys already!

Huhuhu... :'(

Kami time dinner di hotel

Tidak lupa juga kepada para pensyarah yang sentiasa buat yang terbaik mendidik kami. Saya nak mention nama-nama pensyarah di sini, tapi terlalu banyak. Takut ada yang terasa kalau lupa mention…hehe… Apapun, kalau jumpa di luar, saya belanja juga bah minum kopi (termasuk makan sekali) Kopi-kopi kita sambil makan pisang goreng panas…nyum-nyum… Aduh, laparlah pula.

Saya juga nak mention seseorang yang selalu membantu saya ketika dalam kesusahan iaitu Denny. Tanpa dia, susah saya nak bergerak melancarkan segala urusan. Lagi satu, dia sangat memahami saya serba serbi. Terima kasih Denny. You are my best.

Jutaan terima kasih juga kepada parents kesayangan saya kerana selalu memberikan sokongan tidak kira dari segi moral dan kewangan. Saya akan membalas jasa kedua ibubapa saya. Terima kasih juga atas segala doa-doa ketika saya menghadapi peperiksaan. Doa ibubapa adalah yang terbaik. Jadi, kepada kamu yang nak menghadapi peperiksaan, jangan lupa hubungi ibubapa masing-masing minta didoakan okey?

Saya sedih tapi pada masa yang sama tidak sabar untuk terus bergerak mengapai masa depan yang cerah. Semoga segala usaha yang saya curahkan ini berbaloi. Semoga Tuhan sentiasa menyertai diri ini, memberikan kebijaksanaan dan semangat untuk terus berjuang dan berusaha menjadi yang terbaik dari antara yang terbaik. Amin.

Layan emosi tengok gambar-gambar di bawah ni...sobs...sobs...








Rindu...

Terima kasih kerana membaca

0 comments