Sayur-sayuran kampung yang sukar dijumpai

Hai semua!

Actually, jumaat yang lepas saya telah balik kampung sebab ada hal yang nak diuruskan disamping rindu dengan keluarga. Lama benar tak balik. Super excited. Terpaksa ambil emergency leave. Means gaji kena potong. Tak mengapalah. Duit boleh dicari yang penting empunya diri ini bahagia. Ecececeh.

Sebenarnya jumaat tu saya nak buat clearance di UiTM. Kalau tak buat clearance tak boleh konvo. UiTM ni pun satu hal. Tak bolehkah buat clearance online saja. Kata semuanya dihujung jari. Menyusahkan *mendengus*. Oleh kerana ada halangan yang tak dapat dielakkan. So, saya terus beli tiket bas menuju direct ke Keningau. My hometown baby.

Dan di Keningau juga saya ada ikut pertandingan inovasi idea perniagaan @ Pitch Borneo yang berlangsung pada hari sabtu dan ahad. Nantilah saya ceritakan dalam entri yang akan datang ya. Sangat best!

Sesampai saja saya di Keningau, my parents ambil saya di terminal bas langsung menuju ke rumah. Wuuu, lama tak menjejakkan kaki di rumah. Beginilah anak perantau. Jarang balik kampung. Hanya mampu memendamkan rindu menjadi buku dalam hati. Tapi, bukan makan hati ya. Hait!

Benar kata orang, rumah tempat kita membesar lagi terbaik berbanding tempat lain. Tilam, almari pakaian, bilik mandi dan sebagainya semuanya sudah sebati dalam diri. Part yang paling best bila dapat makan masakan parents. Enak hingga menjilat dua belah ibu jari. Anjing kami si Sunday pun sihat sudah. Kali terakhir saya tengok si Sunday hampir semua bulunya telah gugur. Kesian pula. Tapi, sekarang lebat bulunya. Mukanya macam Hachiko yang dalam filem tu. Sori, tak sempat nak gambar…hew…hew…

Isninnya tu terpaksa balik ke Labuan sebab kerja. Itupun ambil emergency leave lagi sebab tak sempat nak balik hari ahad. Sebelum bertolak, my parents ada bekalkan saya banyak sayur-sayuran yang sebahagiannya saya jarang lihat atau makan. Ini yang best ni. Lepas tu, my mum bekalkan saya dengan beras wangi. Happy sangat-sangat. Dapatlah jimatkan duit time di Labuan nanti. Tak perlu lagi pening nak fikir tentang makanan. Saya ada juga bawa sedikit buah pisang dari Keningau. Mahal  pisang di Labuan. Kalau fikir logik tak berbaloi beli pisang di sini. So, dengan gembiranya saya masukkan beberapa sikat pisang ke dalam bakul plastik.

Sampai saja di Labuan, saya tunjukkan semua bahan makanan yang saya bawa dari Keningau. Excited bukan kepalang Denny. Keesokan malamnya barulah kami masak sayur-sayuran kampung mengikut resepi kami sendiri. Sayuran kampung memang sedap, bersih dan tak ada bahan kimia. Terbaik segar dari ladang. Memang umpphhh dimakan bersama beras wangi. Kombinasi yang sangat matching.

Inilah dia sayur-sayuran tu. Bila masak memang terangkat. Fuhhh.

Lada putih dan rebung muda siap dihiris. Siapa suka makan lada putih di sini sila angkat tangan

Ini sayur saya tak pernah jumpa. Emak saya kata sayur ni selalunya tumbuh di sawah padi. Ohhh, ingatkan paku pakis

Kacang panjang dan batang ubi errr ubi apa ya?...Rasanya, ubi keledak kalau tak silap saya

Lada banyak-banyak ni terus dijeruk dengan cuka dan bawang supaya tahan lama. Rasanya pun akan jadi sedap

Ini ialah cendawan. Tapi, saya selalu panggil telinga tikus. Tak tahu pula apa nama sebenarnya. Anyone?

Dan beginilah rupanya selepas telinga tikus tu dimasak. Campur dengan lada putih dan asam jawa untuk kesedapan yang berganda

Tadaaa! Inilah dia hidangan makan malam kami. Sangat menyelerakan! Siapa kata orang lelaki tak boleh masak?...hoho...

Thank you mum and dad!

Terima kasih kerana membaca

0 comments