Labuan War Memorial yang penuh bersejarah di Labuan, Malaysia



Hai semua!

Pejam celik, pejam dan celik, sudah lebih kurang 2 tahun rupanya saya tinggal di Wilayah Persekutuan Labuan. Wow, tak sedar masa berlalu. Saya masih ingat lagi ketika first time saya menjejakkan kaki di pulau ni, saya amat teruja dengan keadaan persekitaran lebih-lebih lagi tempat yang menjadi tumpuan ramai seperti War Memorial, Menara Chimney, Pulau Papan, Taman Burung dan banyak lagi.

So, kali ni saya decide nak buat beberapa entri tentang tempat-tempat menarik di Labuan, Malaysia supaya kamu pun turut sama merasai keterujaan saya itu. Well, ramai orang kata Labuan tidak punya apa-apa yang menarik. Hmmm, setiap orang mempunyai pendapat masing-masing. Oleh itu, saya berharap agar entri-entri yang saya tulis tentang pulau ini dapat memberi info kepada mereka di luar sana bahawa Labuan juga turut menawarkan sesuatu yang indah.

Baiklah, tempat pertama yang kami pergi ialah di Labuan War Memorial. Tempat ini terletak di Jalan Tanjong Batu, kurang 1 kilometer dari lapangan terbang dan 3 kilometer dari bandar. Kalau takut sesat, sila guna Waze ataupun Google Maps.

Trivia tentang Labuan War Memorial

Labuan War Memorial  ialah Commonwealth World War II Graveyard  yang terletak di Labuan, Malaysia. Tapi, jangan risau jangan takut. Tempat ni cuma sekadar tanda/tugu/memorial. Tiada sebarang manusia yang dikubur di sini ya. Tempat ini dibina untuk mengingati askar-askar yang kebanyakannya dari Australia dan India, yang mati dibunuh oleh tentera Jepun ketika perang dunia kedua.

Bayaran masuk: Free!
Masa melawat: Anytime
Kemudahan: Tandas dan kedai makan

Tempat ini sangat sesuai untuk mereka yang:

i) suka dengan sejarah
dan
ii) suka bergambar

Kedua-duanya pun saya suka!

Pintu masuk ke dalam. Seperti yang saya katakan tadi, masuk tak perlu bayar. So, kami hanya datang, buka pintu pagar dan masuk. Self service

Tempat ini ada dua tugu peringatan. Dalam gambar ini ialah menara kecil yang tertulis beberapa nama prajurit dari India yang telah gugur


Ini ialah sebahagian daripada batu peringatan untuk memperingati askar-askar yang telah tiada

Ini merupakan salah satu binaan unik yang terdapat di sini. Sangat cantik. Rasanya, reka bentuk monumen ini merupakan hasil campuran dari gaya British dan India

Sebahagian gambar-gambar di sekitar binaan berwarna merah ini:





Ini pula ialah tugu peringatan yang kedua. Lebih tinggi dari tugu yang mula-mula tadi


I really love this view. Seriously!

Lihatlah betapa indahnya hamparan rumput hijau di sini. Sangat menenangkan



Macam saya kata tadi, tempat ini sesuai untuk mereka yang suka bergambar. Here I am. Memanipulasikan background semaksimum yang boleh untuk mendapatkan shot yang menarik

Kedai makan

PENDAPAT SAYA TENTANG TEMPAT INI

Oleh kerana saya suka sejarah (di sekolah saya selalu dapat 90 markah keatas. Jangan main-main), I am really have a good time here in Labuan War Memorial. Ini tips dari saya. Semasa berada di tempat ini, sila bermain dengan imaginasi. Bayangkan penderitaan dan perasaan askar-askar pada masa dulu tentang bagaimana mereka menahan keperitan, terseksa, menangis, teriakan penuh kesakitan dan sebagainya. Pasti kamu akan lebih menghayati tempat ini.

Selain itu, Labuan War Memorial  ini juga SANGAT-SANGAT TERJAGA. Saya bagi 5 bintang untuk itu.

Nantikan entri yang seterusnya!

Terima kasih kerana membaca

0 comments